داشتن الگوی غذایی مناسب و صحیح نیاز همه افراد برای حفظ سلامت بدن و عدم ابتلا به امراض گوناگون است. برای این که عادت­ های صحیح غذایی در زندگی داشته باشید، لازم است که؛ آهسته غذا بخورید، مقدار غذای خود را کمتر کنید، بنشینید و با تمرکز غذا بخورید، به مقدار نیاز مصرفی­تان غذا طبخ کنید، از حذف وعده های غذایی بپرهیزید و غذاهای سالم حاوی مواد مفید و مورد نیاز بدن مصرف کنید. با دقت به این موارد و عملی کردن آن­ها در زندگی روزمره خود، از تغذیه متعادل و کافی برخوردار خواهید بود که ضمن سلامتی شماست.

نقش چربی در بدن

در برنامه غذایی افزایش وزن و در بین درشت مغذی های مصرفی، چربی ها بیشترین میزان انرژی را دارند، در واقع به ازای هر ۱ گرم چربی که ما در رژیم چاقی مصرف میکنیم در حدود ۹ کالری انرژی در بدن تولید میشود که در مقایسه با کربوهیدرات و پروتئین که دارای ۴ کالری به ازای هر گرم هستند تقریبا دو برابر است.

البته این به این معنی نیست که ما هرچقدر بخواهیم میتوانیم از چربی ها در رژیم افزایش وزن استفاده کنیم. میزان استفاده از چربی ها در برنامه غذایی افزایش وزن در حدود ۳۰ درصد از انرژی کل رژیم چاقی باید باشد.

چربی ها برای رشد بدن و تولید هورمون های مختلف بدن ضروری هستند که برخی از این هورمون ها مثل هورمون رشد خود برای رشد بدن ضروری میباشند.

انواع چربی

چربی ها شامل دو نوع اشباع که شامل چربی های جانوری و گیاهی جامد و چربی های غیر اشباع که شامل چربی ها و روغن های گیاهی و مایع هستند. بهترین نوع چربی برای استفاده در رژیم غذایی افزایش وزن انواع غیر اشباع آن و بخصوص استفاده از منابع چربی امگا ۳ میباشد. از جمله منابع خوب امگا ۳ میتوان به زیتون، روغن زیتون، مغز ها و دانه کتان اشاره کرد. مصرف متناسب از این مواد در رژیم غذایی باعث افزایش وزن و تامین اسیدهای چرب ضروری و جذب ویتامین های محلول در چربی میگردد.

مراحل چربی سوزی

هنگامی که یک فرد رژیم غذایی جدیدی را همراه با ورزش و فعایت بدنی شروع می کند، مراحل چربی سوزی سریع آغاز می شود. بدن برای چربی سوزی، دو کار مهم انجام می دهد.این دو کار عبارت اند از:

انرژی ذخیره شده در سلول های چربی را در حین فعالیت استفاده می کند. (به شرطی که برنامه ورزشی اصولی باشد)
انبار کردن چربی را متوقف می کند و اجازه نمی دهد، چربی جدید ذخیره شود.

با توجه به گزارش مجله سلامتی زیره در هنگام ورزش، اسید های چرب ذخیره شده در سلول های چربی توسط خون به اندام هایی مثل قلب، ریه و ماهیچه ها منتقل می شود تا این اندام ها از اسید های چرب به عنوان سوخت استفاده کنند. ضایعات باقی مانده از شکسته شدن اسید های چربی نیز به صورت دی اکسید کربن در تنفس و یا ادرار دفع می شوند.زمانی که ورزش اصولی و رژیم لاغری به صورت منظم انجام شود، این سلول های چربی به تدریج تخلیه شده و در نتیجه از حجم آن ها کاسته می شود. بهتر است بدانید که کاهش سایز و تعداد سلول های چربی، التهاب را کاهش داده، چاقی و بیماری های ناشی از آن را به تعوبق انداخته و همچنین متابولیسم پایه را افزایش می دهد! هرچه بیشتر این وضعیت ادامه پیدا کند، فرد لاغرتر و سالم تر است.

خرید کتاب زبان اصلی